ZADZWOŃ DO NAS: +wkrótce
NAPISZ DO NAS: kontakt@dlamotocykla.pl

Pielęgnacja, czyszczenie motocykla


Pielęgnacja naszego jednośladu to niekończący się temat, na który każdy ma inne zdanie, ale jedno jest pewne, wszystkim zależy, aby nasze jeżdżące cudeńko błyszczało i utrzymało się w dobrej formie przez lata, dlatego należy stosować się do pewnych zasad.

Ważne jest, aby regularnie oczyszczać motocykl z zabrudzeń, jednak jego częste mycie na mokro może przyczynić się do ścierania powłok lakierniczych. Także wszelkie chemiczne, myjące środki mogą powodować, że lakier będzie schodzić lub zacznie pojawiać się rdza. Dlatego, zamiast częstego mycia wodą warto przetrzeć motocykl suchą szmatką z mikrofibry. Podczas użytkowania i przechowywania ściereczki należy starać się, aby nie znalazły się w niej niechciane kamyczki lub inne odłamki, które mogą się przyczynić do zarysowania motocykla. Czyszcząc swój sprzęt, pamiętajmy, aby nie był on rozgrzany, ponieważ środki użyte do mycia mogą nie zbyt dobrze reagować z nagrzaną fakturą.

Wyznaczone są również miejsca motocykla, których pod żadnym pozorem nie można spłukiwać wodą pod wysokim ciśnieniem (łańcuch, świece zapłonowe, gaźniki, zegar, chłodnica, tłumik). Przy spłukiwaniu płynu uważajmy na te miejsca i zmniejszmy ciśnienie lub róbmy to z większej odległości. Najbezpieczniejsze jest korzystanie z węża ogrodowego, którego moc nie wpłynie niekorzystnie na motocykl. Po dokładnym oczyszczeniu jednośladu na mokro niezbędne jest jego wytarcie na sucho, dzięki czemu nie pozostaną nim żadne smugi. Oczywiście należy zadbać także o kanapę, którą wystarczy spryskać preparatem antypoślizgowym i nabłyszczającym.

Słusznym spostrzeżeniem jest właściwy wybór myjni oraz produktów czyszczących. Nie nabierajmy się na reklamowane specyfiki, które niestety ładnie nabłyszczą, dodadzą połysku, lecz zamiast chronić, niekorzystnie wpłyną na nasz lakier. Uważnie czytajmy etykiety zamieszczone na produktach. Znajdziemy na nich informację, jak go stosować oraz jakie środki ostrożności należy zachować. Nasz motocykl nie wymaga od na wiele pracy, dlatego stosujmy wszystko z rozwagą, aby nie pogorszyć jego stanu, a polepszyć.

Zacznijmy od początku. Diabeł tkwi w szczegółach.

Przed początkiem sezonu motocyklowego właściciele jednośladów robią wszystko, aby ich maszyny prezentowały się na drogach, jak najlepiej. Dokładne mycie, szorowanie i nabłyszczanie nie tylko poprawia wygląd wizualny motocykla, lecz także doskonale wpływa na jego dalszą konserwację. Do mycia motocykla niezbędny jest zakup renomowanych produktów specjalnie przeznaczonych do tego typu maszyn, miękkich gąbek, ścierek i rękawiczek, które zabezpieczą dłonie przed chemicznymi substancjami. Prawo nakazuje także odpowiednie zabezpieczenie ziemi, aby do jej wnętrza nie dostawały się preparaty degradujące środowisko. Czego jeszcze należy przestrzegać? Jakich części nie moczyć wodą? Poniżej przedstawiamy kilka cennych wskazówek. Czytanie etykiet Przed rozpoczęciem mycia motocykla trzeba szczegółowo zapoznać się z instrukcjami znajdującymi się na opakowaniach zakupionych środków. Stosowanie się do nich zapobiegnie wielu niepożądanym rezultatom m.in. korozji.

Mycie w pełnym słońcu Kiedy motocykl jest nagrzany tuż po długiej podróży lub staniu na słońcu, nie należy go od razu myć. Silne środki chemiczne, które wykorzystuje się w trakcie czyszczenia, nie zawsze dobrze reagują z wysoką temperaturą i mogą prowadzić do nieodwracalnych zmian w strukturze lakieru. Czysta gąbka Produkty przeznaczone do mycia powierzchni motocykla, czy samochodu są wykonane z wysokiej jakości materiałów. Jednak nieprawidłowe przechowywanie gąbek i ścierek może doprowadzić do ich kontaktu z drobinkami piasku, które podczas mycia mogą nieestetyczne porysować karoserię.

Warto również systematycznie wymieniać akcesoria do mycia i na bieżącą kontrolować ich stan. Niskie ciśnienie wody Wszelkiego rodzaju myjnie dysponują wężami o dość dużym ciśnieniu wody. Niestety nie wpływa to korzystnie na niektóre z części motocykla. Duże ciśnienie wody może uszkodzić chłodnicę, wloty powietrza, gaźniki, łożyska kół i łańcuch. Na te elementy powinno się zwrócić największą uwagę. Dlatego zaleca się mycie motocykla na własnej posesji w miejscu do tego przeznaczonym z użyciem ogrodowego węża, którego ciśnienie można swobodnie regulować. Polerowanie Po umyciu motocykl powinien trochę ociec z wody. Następnie można wytrzeć go do sucha, najlepiej ściereczką z mikrofibry, która świetnie chłonie wilgoć i powstrzymuje powstawanie zacieków.

Polerowanie warto wzbogacić dodatkowym środkiem zabezpieczającym lakier i plastikowe części przed osadzaniem się kurzu, brudu i działaniem czynników zewnętrznych. Częstotliwość - zbyt rzadkie lub zbyt częste mycie motocykla nie jest dla niego dobre. Osadzający się brud i smar powodują, że pewne usterki stają się niewidoczne. Natomiast notoryczne czyszczenie chemicznymi preparatami kilka razy w tygodniu narusza powłoki lakiernicze, sprawiając, że szybciej się ścierają i matowieją. Jak często więc myć motocykl? To kwestia indywidualna, zależna od tego ile jeździmy, w jakich warunkach i po jakich drogach. Jednokrotne mycie motocykla w ciągu tygodnia to optymalna ilość dla regularnie podróżujących motocyklistów. Ważne jest, aby po każdym zakończonym sezonie dokonać dokładnego przeglądu i konserwacji maszyny.